Autocampertyper

Autocampertyper

Generelt kan man sige at der er 5 forskellige typer autocampere, som fordeler sig på følgende indretninger.

I hver af de fem autocamper hovedgrupper er forskellige krav prioriteret i deres grundkonstruktion.

Kassevogn

I denne klasse er alle autocampere indrettet i en traditionel kassevogn, typisk med en snæver siddegruppe til fire personer forrest, køkken, klædeskabe og toiletrum i midten, og bagerst sovemulighed på tværs af autocamperen. Variationerne ligger i de fleste tilfælde i indretningen af autocamperens bagerste opholdsrum.Kassevogn autocamper

Benævnelsen kassevogn benyttes ikke ved alle producenter. Blandt tyske producenter kaldes denne autocampertype gerne for Kastenwagen, Campingbus og Car. Franske producenter kalder typen for Vans, et navn der også benyttes i Storbritannien.

Alkove Autocamper

Alkovemodellen er den mest udbredte og kendte. Med soveværelset bygget hen over førerhuset på bilen er pladsen udnyttet optimalt. På bilens førerhus og chassis er påbygget en campingdel. I langt de fleste tilfælde indeholder alkoven en tværvendt dobbeltseng. Der findes dog producenter, der i deres større modeller har indrettet alkoven med to langsgående enkeltsenge. Under, eller lige bag alkoven, er der en siddegruppe, herefter køkken, toiletrum og bagerst soveafdeling.Alkove Autocamper

Alle alkovemodeller er konstrueret på et eksisterende chassis med fast førerhus og mulighed for at indrette et opholds og beboelsesområde på resten af køretøjet. Konstruktionen er designet med henblik på kravet om flest mulige sovepladser på mindst (kortest) mulig plads.

Benævnelsen alkove (Alkoof, Alkov) går igen på næsten hele det europæiske kontinent. I Frankrig hedder det dog også Capucines, og på italiensk Mansardato. På de britiske øer benyttes benævnelserne Overcab, Luton Front og Alcove.

 

Delintegreret Autocamper

Den delintegrerede / Halvintegreret er både den populæreste og den, rent indretningsmæssigt, mest varierede autocamper. Den delintegrerede camper er populær, da den er nem at køre med, på grund af sin mindre størrelse. Halvintegreret kalder vi modellen uden alkove, men med et lidt forhøjet førerhus hvor man kan stå oprejst. Den model er blevet utrolig populær de seneste år, da mange føler at den er lille og kompakt og nem at komme rundt med.Indretningerne er generelt stadig bygget op over læsten med førerhus, siddegruppe, køkken/toiletrum og soveafdeling. Der findes dog varianter, bl.a. med en ekstra siddegruppe bagerst og en variant med en sænkeseng over siddegruppen midt i autocamperen. Alle delintegrerede modeller er konstrueret på et chassis med fast førerhus.Delintegreret Autocamper

Begrebet Van er en særlig tysk variant af delintegrerede autocampere, der har det fælles træk, at totalbredden ligger lige under eller tæt på 220 cm. Det giver større mulighed for også at benytte autocamperen i bymæssig bebyggelse frem for de traditionelle alkove-, del- og helintegrerede modeller, der alle er mellem 230 og 250 cm brede.

Den delintegrerede autocamper kaldes ved nogen producenter ”halvintegreret”. Den tyske benævnelse er enten Teilintegrierte eller Halbintegrierte. På fransk kaldes de ofte for Profiles eller Semi-integrated, på italiensk Semintegrale. Det sidste navn ses også på engelsk parallelt med Low profile, Streamline og H-models.

Helintegreret Autocamper

Den helintegrerede autocamper er konstrueret oven på et chassis, hvor både førerhus og opholds, eller bodelen af autocamperen, er opbygget som en samlet enhed ligesom i en bus. Den helintegrerede camper har panoramaudsigt gennem forruden. Modsat de andre grupper, sidder man ikke i et førerhus under kørslen, men i større grad forrest i opholdsrummet. Indretningen og mulighederne i den helintegrerede autocamper er lige så varieret som ved de delintegrerede.Helintegreret autocamper

Der ses stort set ikke helintegrerede modeller med køjer til børnefamilier. Det skyldes, at prisniveauet i denne gruppe generelt ligger over de øvrige grupper pga. en mere kompliceret opbygning, større materialeforbrug og ekstra udviklingsomkostninger.

Helintegreret kaldes ved nogle producenter for fuldintegreret, Campingbus eller Liner. På tysk kaldes konstruktionen for Integrierte eller Vollintegrierte. På fransk kaldes det for Intégral. Engelske betegnelser er enten A-class eller Integrated. Begrebet Liner benyttes ofte om en helintegreret autocamper, der, rent konstruktionsmæssigt, er bygget som en bus, gerne 8 til 12 meter lang, indrettet til transport og beboelse.

Multicamper

Multicamperen dækker over ”restgruppen” af autocampere, herunder ombyggede personbiler og moduler, der kan sættes på enten almindelige biler, men også hen over ladet på en pickup samt ombyggede, gerne ældre, busser og kassevogne. Multicamper

Autocampere i denne gruppen har det fælles træk, at de alle er designet og indrettet i et køretøj, der er konstrueret til helt andet formål.

denstoredanske.dk

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.